آدرس ما

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران، میدان نیاوران، خ شهید جبلی، خ شهید ملاحسینی، پلاک 23، واحد 2

Phone Custom Custom Custom

7 راه برای بهبود ارتباطات کارکنان بیمارستان

تخمین زده می‌شود 80 درصد از خطاهای جدی پزشکی به‌دلیل ارتباط ناکارآمد بین ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی رخ می‌دهد. وقتی قرار باشد بیمار در طول چهار روز بستری در بیمارستان با 50 متخصص مراقبت‌های درمانی مختلف برخورد داشته باشد، راحت می‌توان فهمید که چطور ممکن است چنین اتفاقی بیفتد. ارتباطات داخلی موثر در بخش مراقبت‌های درمانی برای ایجاد احساس آگاهی و قدرت در بین کارکنان بیمارستان برای انجام وظایف خود به بهترین شکل ممکن ضرورت دارد.

امروزه شدیداً به وجود ارتباطات مناسب میان کارکنان بیمارستان در سیستم مراقبت‌های درمانی‌مان وابسته‌ایم. ارتباط ضعیف بین کارکنان مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند نتایج زیانباری بر ایمنی بیمار، از جمله مرگ، داشته باشد. همچنین ممکن است منجر به تاخیر سیر بهبودی بیمار شود و مدت بستری وی در بیمارستان را افزایش دهد. این تأخیرها ناامیدی بیماران را در پی دارد و در نتیجه نمرات رضایت بیمار را پایین بیاورد و در نهایت بر وضعیت نهایی بیمارستان تأثیر بگذارد.

ارتباطات نادرست به دلایل مختلفی رخ می‌دهد – مثل سیاست‌ها و رویه‌های ناکارآمد، کار زیاد کارکنان و داشتن احساس خستگی مفرط، مشکلات زبانی، سیستم‌های ارتباطی ناکارآمد و موارد دیگر. خبر خوب این است که ارتباطات کارکنان بیمارستان را می‌شود به‌طور قابل توجهی بهبود بخشید. در اینجا هشت مرحله برای سوق دادن سازمان‌تان در مسیر ارتباط موثرتر ذکر خواهیم کرد.

1. نقطه شروع خود را بشناسید

ابتدا نحوه ارتباط کارکنان را ارزیابی کنید، از جمله به اشتراک‌گذاری داده‌ها و به‌روزرسانی سوابق در کنار جزئیات لازم. آیا کارکنان از ایمیل، تماس‌های تلفنی، پیجرها، پورتال‌های کارکنان، برنامه‌های سازگار استفاده می‎‌کنند؟ آیا از تابلوهای ارتباطی بیمار استفاده می‌کنند؟ از چه فناوری دیگری استفاده می‌کنند؟ از خود بپرسید چه چیزی سر جای خودش است و چه چیزی خیز. محبوب‌ترین وسایل ارتباط داخلی کدامند؟ دانستن پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا مزایا و معایب هر روش و جایگاه خود را تعیین کنید.

2. موانع ارتباطی خود را کنار بزنید

چه شکاف‌های ارتباطی وجود دارد و علت‌شان چیست؟ برای مثال، یکی از مناسب‌ترین زمان‌ها برای ارتباط نادرست کارکنان معمولاً هنگام تغییر شیفت اتفاق می‌افتد. باید روشی کارآمد برای کارکنانی در نظر گرفت که باید اطلاعات مربوطه را به همکاران خود منتقل کنند. فقدان آموزش احتمالاً مانع دیگری برای برقراری ارتباط است. اگر کارکنان مراقبت‌های درمانی در استفاده از فناوری راحت نیستند، این احتمال هست که آنرا کاملا کنار بگذارند. با آموزش کارکنان، می‌توانید تردیدهای آنها را آشکار کنید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و بهترین شیوه‌های ارتباطی را به آنها آموزش دهید.

3. برنامه های آموزشی کارکنان را بگنجانید

به کارکنان آموزش دهید چطور می‌توانند به‌طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بالاخص زمانی که اطلاعات مهم بیمار را روی برد شیشه‌ای به اشتراک می‌گذارند، روشی رایج برای برقراری ارتباط در صنعت مراقبت‌های درمانی. یکی از جنبه‌های مهم برقراری ارتباط با برد شیشه‌ای استفاده از تصاویر بصری یا حتی درج‌های گرافیکی است، بنابراین دانستن اینکه از چه اطلاعات یا با چه علایم بصری خاصی باید ارتباط برقرار کرد و چگونه از آن استفاده کرد، مهارتی است که کارکنان باید از طریق برنامه‌های آموزشی یاد بگیرند.

4. نظر کارمندان را جویا شوید

صدای همه افراد سازمان باید شنیده شود، به‌خصوص کسانی که در صف مقدم مشغول به خدمات‌دهی هستند. مدیریت می‌تواند با درخواست بازخورد از طریق نظرسنجی‌ها (ترجیحاً ناشناس) کارمندان را مشارکت دهد. جلسات کارکنان راه دیگری برای جلب مشارکت و ترغیب کارمندان باشد در در این خصوص صحبت کرد که چه چیزی به آنها احساس ناامیدی می‌دهد و چه کاری می‌توان انجام داد تا کار آنها قابل کنترل‌تر باشد.

5. مدل ارتباط مثبت

ارائه آموزش‌های اجباری که بر اهمیت ارتباطات خوب برای سازمان تاکید می‌کند اولین گام خوب در جهت بهبود ارتباطات در بیمارستان است. اما این پایان کار نیست. باید این موارد با الگوبرداری از مهارت‌های ارتباطی در عمل از سوی مدیریت بیمارستان دنبال شود – تبادل اطلاعات با کارکنان، درخواست ورودی، درخواست توضیح و غیره. این کار به کارکنان نشان می‌دهد که مهارت‌های ارتباطی در سازمان بسیار ارزشمند است و تشویق می‌شوند تا مهارت‌های ارتباطی خود را توسعه دهند و از آنها استفاده کنند. به مرور زمان، این شیوه‌های ارتباطی پیوسته به بخشی از فرهنگ اداری تبدیل خواهد شد.

6. آن را ساده نگه دارید

صفحات، پیام‌های تلفنی، هشدارها، پیام‌های پرونده الکترونیکی سلامت – کارکنان مراقبت‌های درمانی همه روزه با اطلاعات فراوانی مواجه می‌شوند. این به ساده‌سازی کانال های ارتباطی کمک می‌کند. هرچه فرآیند ارتباط پیچیده‌تر باشد، احتمال ارتکاب اشتباه از سوی کارکنان یا بازگشت‌شان به شیوه‌های قدیمی بیشتر می‌شود. در گزارشی به سال 2016 شاهدیم کارکنان اغلب 96٪ مواقع اعلان‌ها را نادیده می‌گیرند. و این می‌تواند عواقب مرگباری برای بیماران داشته باشد. بعد از ساده‌سازی کانال‌های ارتباطی، حتماً آموزش روش‌های انتخابی را برای کارکنانی که به آن نیاز دارند ارائه دهید.

7. ارتباط چهره‌به‌چهره را در اولویت قرار دهید

با وجود اینکه همه ما از زمان شیوع بیماری همه‌گیر در استفاده از جلسات زوم و دیگر فضاهای ملاقات مجازی هوشیارتر هستیم، اما هیچ چیز جایگزین ملاقات‌های رودرروی خوب و سنتی نمی‌شود. مدیران و رهبران باید برای ایجاد همکاری و تشویق مشارکت جلسات منظم رودررو ترتیب ببینند. با یک ملاقات حضوری، می‌توانید دستور کار را بچینید و موارد اصلی را روی تابلوی ارتباطی لمسی با دیگران در میان بگذارید.

در آی تک برد، ما در زمینه ارتباطات در صنعت مراقبت‌های درمانی متخصص هستیم و می‌دانیم که ارتباط کارکنان بیمارستان برای شاد و سالم نگه داشتن بیماران شما چقدر ضروری است. دریابید که چطور می‌توانید ارتباطات کارکنان و تجربه بیمار را با تجهیزات ما یعنی وایت بردهای شیشه ای بهبود بخشید. همین امروز با ما تماس بگیرید!

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *