آدرس ما

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران، میدان نیاوران، خ شهید جبلی، خ شهید ملاحسینی، پلاک 23، واحد 2

Phone Custom Custom Custom

آمادگی برای نیروهای کار در حال تغییر

با بازنشستگی بیبی‌بومرها، نیروی کار از نسل هزاره‌ها (1995-1984) و نسل زد (2010-1996) تشکیل خواهد شد. هجوم هزاره‌ها و طلوع اینترنت محیط کار و فرهنگ را به‌طور چشمگیری دستخوش تغییر کرد. با این حال، اکنون کارفرمایان باید نیازهای نسل جدید را در نظر بگیرند.

نسل هزاره‌ها و زد دارای ویژگی‌های زیادی هستند، اما آنها نیز بسیار متفاوت هستند … و همه اینها ریشه در شیوۀ رشد آنها دارد. هزاره‌ها با زندگی هم در دنیای آنالوگ و هم دیجیتال در موقعیت خاصی قرار گرفته‌اند. آنها بخش بزرگی از کودکی خود را بدون اینترنت گذراندند، اما پس از آن که اینترنت به جریان اصلی تبدیل شد، مجبور شدند با آن سازگار شوند. از طرف دیگر نسل زد هرگز دنیای بدون اینترنت را تجربه نکرده است. آنها با اتصال مداوم به اینترنت، تلفن‌های همراه و رسانه‌های اجتماعی بزرگ شدند. دوران کودکی آنها با نسل‌های قبلی بسیار متفاوت به‌نظر می‌رسید و بر این اساس تفاوت‌های چشمگیری در نحوه زندگی آنها به وجود آمد. اجازه دهید به بعضی از ویژگی‌هایی اشاره کنیم که ممکن است تا به حال در نظر نگرفته باشید.

نحوۀ خرج کردن پول

افزایش مصرف‌گرایی به لطف اینترنت باعث شد که نسل هزاره‌ها و زد به مصرف‌کنندگان بسیار متفاوتی تبدیل شوند. آنها برای تصمیم‌گیری آگاهانه انتظار راحتی و وجود اطلاعات فراوان دارند. هر دو نسل وقت صرف می‌کنند تا درباره برندهایی که از آنها خرید می‌کنند اطلاعاتی کسب کنند، چون چنین اطلاعاتی خیلی راحت در دسترس است. اما نحوۀ خرج کردن پول این نسل‌ها با هم کاملاً متفاوت است. که باز ریشه در دوران کودکی آنها دارد. هزاره‌ها در دوران رونق اقتصادی بزرگ شدند و تمایل به آرمان‌گرایی داشتند. در مقابل، نسل زد شاهد بودند چطور والدینشان در سال 2008 با رکود اقتصادی مواجه شدند و از این می‌ترسند که در همان دام گرفتار شوند. به همین دلیل، تمایل دارند بسیار واقع‌بینانه‌تر باشند. آنها صرفه‌جوتر هستند، از بالا آوردن بدهی اجتناب می‌کنند و برای آینده پس‌انداز می‌کنند. این تجربیات دوران کودکی همچنین باعث شد که نسل زد برای داشتن امنیت ارزش زیادی قائل شود و بنابراین بسیار متمرکز بر حقوق و دستمزد، و وفادار به کارفرمایانی هستند که برایشان امنیت تامین می‌کنند.

تاثیر فناوری

از آنجایی که هم هزاره‌ها و هم نسل زد با اتصال به اینترنت وارد بزرگسالی شدند، آنها نسبت به نسل‌های قبل دیدگاه کاملاً متفاوت‌تری در قبال جهان دارند.

1. با توجه به حجم گسترده و مداوم اطلاعات، هر دو نسل از بازه توجه بسیار کوتاهی برخوردارند. Pew Research تخمین می‌زند میانگین بازۀ توجه برای نسل هزاره‌ها 12 ثانیه است که فقط 4 ثانیه بیشتر از نسل زد است.

2. از جمله نتایج خوب در رابطه با داشتن بازه توجه کوتاه و رگبار مداوم اطلاعات این است که هر دو نسل تمایل دارند در انجام چندین وظیفۀ همزمان بهتر از نسل‌های قبل از خود عمل کنند- به‌ویژه نسل زد.

3. هر دو نسل با تکنولوژی بسیار آشنا هستند، که در دنیایی که اکثر مشاغل به مهارت‌های کامپیوتری نیاز دارند، امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. باز هم نسل زد در این عرصه نسبت به همتایان هزاره خود برتری دارد، چون تا زمانی که به خاطر دارند از فناوری استفاده می‌کرده‌اند.

4. سرعت زندگی با افزایش فناوری افزایش یافته است، به‌ویژه با محبوبیت یافتن هر چه بیشتر سرگرمی‌ها و سرویس‌های پخش شبانه‌روزی. هر دو نسل انتظار راحتی و داشتن گزینه‌های متعدد پیش روی خود را دارند و از انتظار کشیدن خوششان نمی‌آید. آنها همچنین انتظار دارند که سرگرم شوند – انتظار می‌رود همه چیز، از جمله مدرسه، همانند یک تجربه باشد.

ظهور فرد

با وصل شدن مردم در سراسر جهان به هم به‌وسیلۀ اینترنت، جهان کوچکتر شد – و افراد در معرض فرهنگ‌های بسیار بیشتری قرار گرفتند. این مسئله نسل‌های جوان‌تر را به داشتن فرهنگی فراگیرتر و روشن‌فکرتر سوق داد. مردم برای اصالت و ارتقای خود ارزش قائل هستند. آنها همچنین انگیزه‌ای برای آموزش خود دارند. با در دسترس بودن آسان گوگل و یوتیوب، نسل هزاره‌ها و زد از این منابع برای بهبود مهارت‌های خود استفاده می‌کنند.

روندی دیگر با تأثیری قابل توجه همانا افزایش تعداد اینفلوئنسرهاست. نفوذ آنها مردم را تشویق می‌کند تا برای نظرات افراد واقعی به جای افراد مشهور ارزش قائل شوند، و در نتیجه اثربخشی روش‌های تبلیغات سنتی کاهش یافته است. آنها حتی مایل به کسب بازاریابی شخصی از طریق کانال‌های متعدد هستند و از شرکت‌ها انتظار دارند برای افزایش فروش روابطی ایجاد کنند. انقلاب اینفلوئنسرها نتیجه باورنکردنی دیگری نیز دارد. نسل زد در مقایسه با هر نسل قبل از خود کارآفرین‌تر شده است. آنها افراد عادی را می‌بینند که کسب‌وکار خود را آنلاین می‌سازند و دوست دارند جا پای آنها بگذارند. همچنین به‌دنبال فرصت‌هایی برای یافتن «لحظه طلایی اینستاگرام» هستند. در حالی که بسیاری از محققان احساس می‌کنند با افزایش استفاده از فناوری، تخیل بسیار کاهش یافته است، تولید محتوا از سنین پایین شروع شده است. خلاقیت آنها بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

درک عمیق‌تر از فرهنگ و محیط‌زیست

در حالی که فقدان درک در مورد تأثیر آلودگی ممکن است تقصیری بر گردن نسل‌های قدیمی باشد، بسیاری از مردم بر این باورند که افزایش آموزش‌های فعلی در مورد تغییرات اقلیمی و پایداری باعث شده این نسل‌ها به دنیای خود عمیق‌تر اهمیت دهند. نسل‌های جوان نیز در قبال دلایلی که به آنها اعتقاد دارند بسیار پرشورتر هستند، اگرچه بسیاری معتقدند که این صرفاً نوعی تغییر فرهنگی است. در گذشته، به کودکان آموزش داده می‌شد که مراقب به‌اشتراک گذاشتن چیزهایی باشند که برخلاف افکار عمومی است (مَثل قدیمی «باعث ناراحت شدن دیگران نشوید»).

اما با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، این مسئله اکنون تشویق می‌شود. نظرات مردم مرتب به‌اشتراک گذاشته می‌شود و گاهی اوقات حتی در معرض دید گروه بسیار زیادی قرار می‌گیرد. چون به این قبیل رفتارها پاداش داده شد، مردم اکنون تمایل بیشتری برای به‌اشتراک گذاشتن نظرات عمومی دارند. پایبندی به اخلاق بر تصمیم خرید آنها نیز تأثیر می‌گذارد. بیش از هر نسل دیگری، نسل هزاره‌ها و زد موقع تصمیم‌گیری برای خرید به اصول اخلاقی شرکت‌ها نیم نگاهی دارند. خرید دیگر صرفاً به کیفیت محدود نیست، و این شرکت‌ها را وادار کرده است تا بیشتر بر تنوع و فراگیری تمرکز کنند و همچنین به جوامعی که در آن فعالیت می‌کنند، کمک کنند.

این مسئله برای کارفرمایان به چه معناست؟

نسل‌های جدیدتر و ظهور فناوری، مسایل خوبی به همراه دارد، اما تغییر همیشه دشوار است. سازمان‌ها باید ببینند که چه چیزی برای این نسل‌ها ارزشمند است و چگونه می‌توانند از آنها حمایت کنند تا بهترین تلاش خود را انجام دهند. چیزهای به ظاهر کوچک مانند تمرکز بر پایداری و همچنین تنوع و فراگیری شروع خوبی هستند. به همان اندازه مهم است مدیران خود را به آموزش‌هایی مجهز کنید که مهم است برای اجرای مناسب گزارش‌های مستقیم خود بدان نیاز پیدا کنند. مدیران باید در مورد آنها در قالب انسان و آنچه به آنها دلگرمی می‌دهد آگاه شوند. و نباید انتظار داشت این مسایل دلگرم‌کننده برای همه یکسان باشد، نیازهایشان به اندازه پیشینه‌شان متفاوت است، بنابراین درست سوال پرسیدن را یاد بگیرید و در رویکرد مربیگری خود چابک باشید تا تیم‌‌تان را به بالاترین پتانسیلش برسانید!

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *