آدرس ما

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران، میدان نیاوران، خ شهید جبلی، خ شهید ملاحسینی، پلاک 23، واحد 2

Phone Custom Custom Custom

بازطراحی کلاس درس برای نسل بعدی دانش‌آموزان

روند دورشدن از «کلاس‌های درس مدل کارخانه» در اوج خود است. مربیان، مدیران و دانش‌آموزان دریافته‌اند که رویکرد سنتی طراحی کلاس درس دیگر برای پاسخگویی به نیازهای متنوع و به‌سرعت در حال تغییر نسل جدید کافی نیست. دانش‌آموزانِ فردا محیطی را می‌طلبند که همکاری را تشویق کند و یادگیری خود راهبر را تقویت کند. فضاهای یادگیری خوشایند، تمیز و تعاملی می‌توانند از انواع سبک‌های آموزشی پشتیبانی کنند و درعین‌حال انعطاف‌پذیری تقریباً نامحدودی داشته باشند.

یکی از محرک‌های این تغییر، اذعان به این است که اگر دانش‌آموزان کسب اطلاعات را با انجام‌دادن یاد بگیرند، این اطلاعات بهتر در خاطرشان خواهد ماند، تا اینکه به طور منفعلانه برای آنها سخنرانی شود.

«به من بگو تا فراموش کنم

به من بیاموز تا به‌خاطر داشته باشم

من را درگیر کن تا یاد بگیرم.»

جملۀ معروف بن فرانکلین این است: «به من بگو تا فراموش کنم. به من بیاموز تا به‌خاطر داشته باشم. من را درگیر کن تا یاد بگیرم». مطالعۀ انجام‌شدة اخیر در دانشگاه شیکاگو این ایده را تأیید می‌کند. محققان دریافتند دانش‌آموزانی که رویکرد عملی برای یادگیری مفاهیم علمی دارند، نه‌تنها در آزمون‌ها نمره بهتری کسب می‌کنند، بلکه درک عمیق‌تر و کامل‌تری از موضوع دارند. اگر کالج‌ها و دانشگاه‌ها به جذب و حفظ دانشجویان امید دارند، آموزش نباید امری یک‌طرفه باشد. دانشگاه تگزاس در آستین تخمین می‌زند که تنها نیمی از دانشجویان کالج محلی برای سال دوم خود باز می‌گردند و بسیاری از آن‌ها حتی قبل از اتمام ترم اول تحصیل را ترک می‌کنند. به‌منظور کمک به افزایش مشارکت دانش‌آموزان و کاهش نرخ ترک تحصیل، بسیاری از مؤسسات بر طراحی مجدد کلاس‌های درس و محیط‌های کاری مشترک تمرکز کرده‌اند.

«به‌منظور کمک به افزایش مشارکت دانش‌آموزان و کاهش نرخ ترک تحصیل، بسیاری از مؤسسات بر طراحی مجدد کلاس‌های درس و محیط‌های کاری مشترک تمرکز کرده‌اند».

دانشگاه برایانت در رود آیلند اخیراً بیش از 31 میلیون دلار در مرکز پیشرفته جدیدی به نام مرکز نوآوری آکادمیک (ای‌آی‌سی) سرمایه‌گذاری کرده است. این مرکز ساختمانی با مساحت 4459 متر مربع، محیطی مشارکتی برای اعضای هیئت علمی به‌منظور به کارگیری روش‌های آموزشی نوآورانه است. ران ماچتلی، رئیس دانشگاه، گفت: ای‌آی‌سی جدید از اهرم‌هایی استفاده می‌کند: «سطوح وایت‌برد قابل نوشتن در دسترس دانش‌آموزان است تا به گروه‌هایی تقسیم شوند و در مورد مفاهیم هم‌فکری کنند، همچنین می‌توانند از فناوری‌ها و مبلمان متحرک به‌کار رفته در این مجموعه بهره ببرند».

پروژه‌هایی مانند ای‌آی‌سی نمونه‌های بارز این هستند که چگونه فضاهای یادگیری چندپارچه می‌توانند شکل آموزش را از رقابتی به مشارکتی تغییر دهند.

کلاس‌های درس و فضاهای عمومی قابل بازآرایی به مربیان و دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که به طور یکپارچه بین حالت‌های گروه‌های کوچک، فضاهای مطالعه خصوصی و سخنرانی‌های بزرگ جابه‌جا شوند. این تعادل بین جدید و قدیم امکان ترکیبی از ابتکار را فراهم می‌کند که دانش‌آموزان را از بی‌توجهی به مطالب درسی باز می‌دارد.

فضاهای کار مشترک به کلاس درس محدود نمی‌شوند. به‌منظور الگوبرداری از محیطی بسیار رایج در کافی‌شاپ‌ها یا فضاهای باز جدید در سیلیکون‌ولی، دانشگاه‌ها کتابخانه‌ها، سالن‌های مطالعه، آزمایشگاه‌های رسانه‌ای و حتی اتحادیه‌های دانشجویی را با استفاده از استراتژی‌های طراحی مشابه تغییر می‌دهند.

دانشگاه تگزاس شمالی (یوان‌تی) از تقسیم‌کننده‌های اتاق سیار استفاده می‌کند که برای گروه‌های کوچک و مطالعه فردی مناسب است. این تقسیم‌کننده‌ها همچنین دارای عناصر قوی برندسازی دانشگاه هستند که حس افتخار مدرسه را تشویق می‌کنند و برای دانشجویان آینده جذاب خواهند بود.

سخنرانی به روش‌های قدیمی دیگر به تاریخ پیوسته است. مبلمان چندپارچه و سطوح مشترک مانند وایت برد‌های شیشه‌ای آی تک برد در حال شکستن موانعی مانند کاری که مفهوم دفتر باز با اتاقک‌های کاری کرد. محیط‌های یادگیری امروزی ترکیبی از محیط‌های اجتماعی و خلاقانه، تحرک، انتخاب و راحتی است.

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *