آدرس ما

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران، میدان نیاوران، خ شهید جبلی، خ شهید ملاحسینی، پلاک 23، واحد 2

فرایند ساخت وایت برد شیشه ای

وایت برد های شیشه ای که اخیرا استفاده از آنها بسیار متداول شده است، در طی فرایندی خاص ساخته می شوند. وایت برد های شیشه ای که از آنها به عنوان گلسبرد نیز یاد می کنند، در بسیاری از مراکز و مکان ها مورد استفاده قرار می گیرند.


گلسبرد ها در رنگ بندی های مختلف برای دکوراسیون یا ابزار آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که از نام گلسبرد بر می آید، از شیشه ساخته می شود. در گذشته نیز، یعنی قبل از به وجود آمدن گلسبرد ها، در مراکز آموزشی به جای استفاده از وایت برد ها از شیشه ها برای نوشتن استفاده می شد.

یا حتی در برخی از مواقع برای استفاده دوباره از وایت برد های بی کیفیت روی آنها شیشه نصب می شد تا به این ترتیب از رنگ سفید وایت بردها نیز استفاده کنند.
استفاده از شیشه به این صورت باعث شد تا گلسبرد ها تولید شوند. اما باید گفت هر شیشه ای برای گلسبرد ها مناسب نیست. گلسبرد ها باید طی فرایند های مختلف و بر اساس اصولی خاص در کارخانه ها و کارگاه ها تولید شوند.

شیشه به دلیل جنس و ماهیتی که دارد، شکننده و منعکس کننده نور است. همچنین شفافیت شیشه باعث می شود نوشته ها روی آن کیفیت و دید خوبی نداشته باشند. به همین دلیل لازم است کار هایی روی شیشه انجام شود تا برای نوشتن و مصارف دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

در ابتدا باید شکنندگی بر طرف شود. در بسیاری از شرکت ها از گلسبرد ها علاوه بر نوشتن برای دکوراسیون و جداسازی اتاق ها نیز استفاده می شود. به همین دلیل نیاز است جنس گلسبرد طوری باشد که در برابر ضربات سبک مقاومت کند. همچنین شیشه ها باید در برابر حرارت و ضربات دیگر نیز مقاوم باشند زیرا شیشه ها برای ساخته شدن به منظور گلسبرد باید فرایند های مختلفی را تحمل کنند در صورتی که مقاومت کافی نداشته باشند در طی ساخت گلسبرد می شکنند.

فرایند تولید شیشه های سکوریت

برای آنکه شیشه ها در برابر ضربه و حرارت مقاوم شوند نیاز است آنها را سکوریت کنند. قبل از آغاز فرایند های سکوریت، ابتدا باید شیشه ها را در ابعاد دلخواه برش داد، زیرا بعد از سکوریت این کار امکان پذیر نخواهد بود و امکان شکستن شیشه ها وجود دارد.
بعد از برش شیشه به ابعاد دلخواه باید لبه های آن را از تیزی در آورد. برای این کار از سنگ دیاموند یا همان سنگ الماس استفاده می کنند. این کار برای صاف کردن چهار طرف شیشه انجام می شود. از این مرحله به بعد، فرایند سکوریت آغاز می گردد.
در کوره های مخصوص که دمای آنها حدودا 600-625 درجه می باشد، شیشه ها را وارد می کنند. بعد از گذشت زمانی تعیین شده، شیشه ها را وارد خنک کننده ها می کنند. برای ساخت شیشه سکوریت، شیشه باید به سرعت سرد شود. این کار به صورت کنترل شده در خنک کننده ها انجام می شود. برای ساخت شیشه های نیمه سکوریت عمل خنک کردن به کندی صورت می گیرد.
اما دلیل این کار چیست؟ چرا شیشه های داغ را به سرعت خنک می کنند؟ با خنک شدن سریع، تنش فشاری در سطح شیشه ایجاد می شود همچنین در مرکز شیشه نیز تنش کششی ایجاد می گردد. این کار سبب می شود قسمت های خارجی که سریعتر از قسمت های داخلی خنک می شوند، به سمت انقباض شدن پیش بروند از طرفی بخش های داخلی شیشه هنوز گرم هستند و از انقباض بخش های خارجی جلوگیری نمی کنند. این اتفاق سبب تنش کششی و تنش فشاری می شود. این تنش ها شیشه را در برابر ضربات و حرارت مقاوم می کنند.

تنش فشاری سطح شیشه باید تا  Mpa100 و تنش کششی بخش داخلی تا 50Mpa باشد در غیر این صورت موجب شکستن شیشه می شود. سکوریت شدن شیشه به معنای نشکن بودن آنها نیست. در هر صورت هیچ وقت نمی توان ماهیت شکنندگی شیشه را تغییر داد. با سکوریت دادن، هنگام شکستن، شیشه به ذرات کوچیکی تبدیل می شود که تیز و برنده نیستند. از این رو بسیاری از خطرات که در صورت شکستن شیشه به وجود می آید به حداقل می رسد.

هنگام شکستن شیشه های سکوریت هر چه ذرات شکسته شده ریز تر باشند نشان دهنده درجه بالای سکوریت است. و این می تواند معیاری برای استاندارد شیشه های سکوریت باشد.

گلسبرد

شیشه های سکوریت در مقابل شیشه های معمولی، در برابر ضربه، حرارت، باد، بار های سنگین و … 5 برابر مقاومت تر هستند. در فرایند سکوریت تمامی خواص شیشه ها بدون تغییر باقی می مانند و ظاهر آنها با شیشه های معمولی فرقی نخواهد کرد. با سکوریت دادن تنها مقاومت و استحکام شیشه بیشتر می شود. این در حالی است که اگر فرایند سکوریت دادن شیشه ها به خوبی انجام نشود، ظاهر شیشه بی کیفیت می گردد و دیگر از آن نمی توان استفاده کرد.

شیشه ها بعد از سکوریت دادن برای ساخت گلسبرد ها آماده می شوند. برای رنگ آمیزی وایت برد شیشه ای باید از رنگ های سرامیکی استفاده نمود تا انعکاس نور از بین برود.

گلسبرد ها در رنگ های متنوع با ابعاد دلخواه مشتری تولید می شوند. در کارخانه ای تک تمامی مراحل ساخت گلسبرد بر اساس آخرین استاندارد های جهانی می باشد. شما عزیزان می توانید برای خرید و اطلاع از وایت بردهای شیشه ای تک بورد به قسمت محصولات مراجعه نمایید.

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *