آدرس ما

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران، میدان نیاوران، خ شهید جبلی، خ شهید ملاحسینی، پلاک 23، واحد 2

بهترین روش های تمیز کردن تخته وایت برد شیشه ای

آخرین باری که صفحه وایت برد شیشه ای خود به طور کامل و اساسی تمیز کرده اید کی بوده است؟ اگر به یاد نمی آورید، معلوم است زمان زیادی از آن گذشته است. وایت بردهای شیشه ای بایستی بطور منظم بعد از هر بار استفاده تمیز شوند. اما استفاده مکرر از تخته به مرور زمان موجب ایجاد خط و لکه هایی بر روی آن می‌شود که پاک کردن‌شان تقریبا دشوار است.
سطح صاف تخته های نوشتاری شیشه ای نیاز به تمیز کاری زیادی ندارند. اما برای بالا بردن کارایی تخته سفید خود بهتر است هر چند وقت یکبار یک تمیزکاری اساسی انجام دهید. برای تمیز کردن گلس برد از یک پارچه نرم و تمیز استفاده کنید. پارچه های میکروفایبر برای این کار گزینه‌ مناسبی هستند. همچنین شما نیاز به یک محلول تمیزکننده نیز دارید. اما کدام محلول تمیز کننده بهترین کارایی را دارد؟

روش‌های تمیز کردن وایت برد شیشه‌ای خشک

انواع محلول پاک کننده وایت برد

محصولات متنوع با برندهای تجاری مختلفی در بازار وجود دارند که مختص تمیز کردن وایت برد شیشه‌ ای هستند. اما قیمت این محصولات کمی گران است. شاید تعجب کنید اگر بدانید گزینه‌ های زیادی در دفتر کارتان وجود دارد که مشابه محلول‌ های پاک کننده عمل می‌ کنند و قیمت پایین تری نیز دارند. در این مطلب قصد داریم این محلول‌ های تمیز کننده وایت برد را که تقریبا به‌ راحتی در محل کار یا منزل یافت می‌ شود را به شما معرفی کنیم.

روش‌های تمیز کردن وایت برد شیشه‌ ای خشک

پراکسید یا ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل که اغلب به عنوان پراکسید هیدروژن شناخته می شود، یکی از محلول های عالی برای تمیز کردن تخته نوشتاری سفید است. این محلول به خوبی لکه و آثار به جا مانده از جوهر ماژیک‌ های وایت برد را از بین می‌ برد.
الکل ایزوپروپیل 90 یا 99 درصد بهترین اثربخشی را دارد. اما محلول‌ های 70% تقریبا کارایی لازم را ندارند. برای تمیز کردن ابتدا پراکسید را آب مخلوط کنید. سپس مقداری از محلول را روی پارچه بریزید. بهتر است از پارچه میکروفیبر یا پارچه‌ های نرم برای این منظور استفاده کنید. سپس پارچه را روی سطح تخته بکشید و آن را تمیز کنید. برای لکه‌ های مقاوم‌ تر، پراکسید را مستقیما روی محل موردنظر بکشید. مقدار محلول به اندازه‌ ای باشد که یک لایه نازک از آن روی لکه باقی بماند. سپس چند ثانیه صبر کنید. .آنگاه محل موردنظر را با دستمال پاک نمایید. پراکسید هیدروژن به راحتی در دسترس هست و قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد.

ضدعفونی کننده دست

اکثر محلول‌ های ضدعفونی کننده دست موجود در بازار حاوی حداقل 60 درصد الکل ایزوپروپیل هستند. این میزان الکل برای از بین بردن ویروس‌ هایی نظیر ویروس کرونا مناسب است. اما یک محلول ضدعفونی کننده دست برای اینکه بتواند به‌ خوبی لکه‌ های جوهر روی تخته وایت برد را تمیز کند، به غلظت بیشتری از الکل نیاز دارد. غلظت 90 تا 99 درصد برای این منظور عالی است. محلول ضدعفونی‌ کننده دست را مستقیما روی تخته گلس برد بمالید. 30 ثانیه صبر کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم تمیز یا دستمال کاغذی تمام سطح تخته را پاک نمایید.

سرکه

مخلوط سرکه با آب یکی از روش‌های غیر شیمیایی موثر و بی‌خطر برای تمیز کردن وایت برد شیشه‌ ای است. این محلول تمیزکننده‌ طبیعی تقریبا در هر خانه‌ ای یافت می‌ شود. برای تمیز کردن تخته نوشتاری سفید ابتدا یک قاشق چایخوری سرکه را در یک فنجان آب حل کنید. محلول بدست آمده را روی تخته اسپری کنید. سپس آن را با یک پارچه میکروفیبر یا پارچه نرم تمیز پاک نمایید. در صورتی که تخته بطور کامل تمیز نشده باشد، اجازه دهید محلول سرکه و آب چند دقیقه‌ ای روی تخته باقی بماند. این محلول خانگی بسیار ارزان است و می‌توان به آن لقب “بهترین محلول پاک کننده طبیعی” را داد.

اسپری مو

اسپری‌ های مو اغلب حاوی الکل ایزوپروپیل است. همین موضوع موجب شده تا ما آن را در دسته‌ محلول های پاک کننده وایت برد شیشه‌ ای قرار دهیم. البته تمیز کردن گلس برد با اسپری مو به اندازه محلول‌ های پاک کننده‌ ای که در بالا معرفی کردیم، راحت نیست. برای تمیز کردن تخته وایت برد کافی است اسپری مو را روی تخته اسپری کنید.
سپس بگذارید محلول چند دقیقه روی سطح بماند. به کمک یک پارچه نرم و تمیز که به محلول مواد شوینده ملایم و آب گرم آغشته شده است، مواد چسبناک اسپری مو را از روی تخته نوشتاری تمیز کنید.

محلول WD-40

اگر یک قوطی WD-40 در منزل یا محیط کار خود دارید، می‌ توانید از آن برای تمیز کردن تخته نوشتاری سفید خود استفاده کنید. محلول را روی تخته و قسمت‌ هایی که اثر جوهر مانده است اسپری کنید. سپس آن را با پارچه تمیز کنید. این محلول نه تنها صفحه وایت برد شما را تمیز می کند بلکه آن را مثل روز اول براق و درخشان نیز می کند. اما در هنگام استفاده از این محلول مراقب باشید. اسپری WD-40 ممکن است لباس شما را لکه دار کند.

روش‌های تمیز کردن وایت برد شیشه‌ای خشک

محلول‌های تمیز کننده‌ای که ترجیحا بهتر است از آنها استفاده نشود

خمیر دندان

از خمیر دندان، مخصوص خمیردندان سفید رنگ، می‌ توان برای تمیز کردن گلس برد استفاده کرد. برای این منظور بایستی خمیردندان را مستقیما از همان تیوپ به روی تخته بمالید. سپس به کمک یک پارچه نرم محل مورد نظر را پاک کنید. خمیر دندان یک پاک کننده ملایم است که می‌ تواند تخته نوشتاری شما را تمیز کند. اما استفاده از آن توصیه نمی‌ شود زیرا به مرور زمان سطح تخته وایت برد را خراب می‌ کند.

کرم عضلانی Ben-Gay

کرم عضلانی Ben-Gay را می‌ توان به همان شیوه خمیردندان برای تمیز کردن گلس برد استفاده کرد. ایزوپروپیل الکل موجود در این کرم موجب شده تا قدرت پاک کنندگی این کرم از خمیردندان بیشتر باشد. البته در مقایسه با خمیردندان کمی گران است و خاصیت خورندگی دارد. این ویژگی موجب می‌ شود تا تخته نوشتاری شما با گذشت زمان خراب شود.

Comet

شاید شنیده باشید که به کمک محلول Comet می‌ توان تخته نوشتاری خشک را تمیز کرد. این یک روش جدید است. اما محلول Comet خاصیت سایندگی دارد و احتمالا بعد از مدتی به صفحه وایت برد آسیب می‌ زند. به همین دلیل استفاده از آن توصیه نمی‌ شود. علاوه بر این، استفاده از پاک کننده‌ های ساینده جهت تمیز کردن گلس برد، ضمانت‌ نامه آن را باطل می‌ کند.

قهوه سیاه یا قهوه آسیاب شده

شاید تعجب کنید اگر بدانید قهوه سیاه می‌ تواند گلس برد شما را تمیز کند. برای این‌کار کافی است یک دستمال کاغذی را به مقداری قهوه آغشته کنید و روی تخته بمالید. سپس با محلول آب گرم و یک شوینده ملایم قهوه را از روی تخته پاک کنید. علاوه بر این، می‌ توانید جهت تمیز کردن لکه‌ های مقاوم‌ تر از آسیاب قهوه استفاده کنید. متاسفانه آسیاب قهوه نیز خاصیت سایندگی دارد و بهتر است از آن به صورت مکرر برای تمیز کردن گلس برد استفاده نشود.

از بین بردن لکه های سرسخت و علائم دائمی

ماژیک های دائمی علائم دائمی را روی وایت برد به جای می گذارد که پاک کردن آنها بسیار دشوار است. حتی پاک کردن ماژیک های مخصوص وایت برد که به مدت طولانی بر روی تخته باقی مانده است کار دشواری است و ممکن است تخته را لکه دار کند. برای از بین بردن چنین لکه هایی ، با ماژیک وایت برد، بر روی لکه های قبلی بنویسید، سپس اجازه دهید اثرات ماژیک خشک شود.

این کار چند ثانیه طول می کشد. سپس اثرات ماژیک را با پارچه یا تخته پاک کن وایت برد تمیز کنید. مسئله  این است که جوهر ماژیک وایت برد به بلند کردن لکه ها و از بین بردن آن ها از روی تخته کمک می کند، به طوری که وقتی جوهر ماژیک وایت برد را پاک کنید، علائم دائمی نیز از بین می روند. در صورت لزوم برای لکه های سرسخت و علائم دائمی ، روند گفته شده را تکرار کنید. دوباره علائم را با جوهر ماژیک وایت برد بپوشانید ، بگذارید خشک شود و سپس تخته را با پارچه یا تخته پاک کن پاک کنید.

پس از پاک کردن لکه ها یا علائم دائمی ، صفحه را تمیز کنید تا هرگونه علامت باقی مانده را از بین ببرید. یک پارچه را با یک ماده تمیز کننده آغشته کرده و تخته را با پارچه مرطوب محکم پاک کنید. سپس  اجازه دهید تخته خشک شود.

چند نکته درباره تمیز کردن وایت برد شیشه ای

گر می خواهید وایت برد شیشه ای شما همچنان مانند گذشته زیبا و تمیز به نظر برسد و کار کند، به این نکته توجه کنید که نظافت و نگهداری منظم برای حفظ سطح وایت برد شیشه ای بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم تا نکات تمیز کردن وایت برد های شیشه ای را شرح دهیم:

تمیز کردن منظم ، جوهر باقی مانده و گرد و غبار را از بین می برد و می تواند به جلوگیری از لکه شدن وایت برد کمک کند. برای تمیز کردن ، در اینجا چند نکته و ترفند ساده وجود دارد که تخته شما را عالی جلوه می دهد.

ایتک برد

به صورت منظم وایت برد خود را پاک کنید

ماندگاری جوهر روی تخته برای مدت طولانی می تواند احتمال قرار گرفتن لکه ها را بر روی وایت برد شیشه ای افزایش دهد. وقتی کارتان را با وایت برد شیشه ای تمام کردید، اثرات جوهر را پاک کنید تا تخته را تمیز نگهداری کنید.

از ماژیک های مخصوص و مرغوب استفاده کنید

نشانگرهایی که جوهر تازه دارند به راحتی  پاک می شوند ، که به تمیز نگه داشتن سطح وایت برد شیشه ای کمک می کند.

تخته پاک کن خود را تعویض کنید

استفاده از تخته پاک کن های کثیف می تواند باقیمانده جوهر را در سطح صفحه پخش کند. میتوانید از تخته پاک کن های جدید استفاده کنید و یا اگر تخته پاک کن شما قابلیت شستشو دارد آن را با استفاده از موارد شوینده و دمای مناسب تمیز کنید. یک وایت برد تمیز نه تنها طول عمر بیشتری دارد، بلکه شما را به استفاده بیشتر از آن ترغیب می کند. یک سطح بدون لکه بوم مناسبی برای ایده های جدید ، نقشه ها و موارد دیگر است.

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *