آدرس ما

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران، میدان نیاوران، خ شهید جبلی، خ شهید ملاحسینی، پلاک 23، واحد 2

آموزش خطاطی بر روی تخته وایت برد شیشه ای

نوشتن صحیح و یا با خط خوش از مواردی است که بسیار لازمۀ کار بسیاری از مدرسین، اساتید و معلمین است. از این رو با خواندن این مقاله تا انتها می توانید تکنیک های زیادی را برای نوشتن بر روی تخته وایت برد شیشه ای و یا وایت برد یاد گرفته و آن را موقع نوشتن اجرا کنید.

دلیل نوشتن بر روی تخته وایت برد شیشه ای چیست؟

نوشتن بر روی تخته وایت برد یا تخته وایت برد شیشه ای دلایل مختلفی دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در آموزش های مجازی یا حضوری که دانش آموز یا دانشجو اسلایدها را می بیند معمولاً ما به بیان سر فصل های کلی می پردازیم و از بیان جزئیات می پرهیزیم. به همین خاطر برای بسط و گسترش سر فصل نیاز است تا برای رساندن اطلاعات بیشتر و بهتر به دانش آموز و یا دانشجو آن را بر روی تخته وایت برد شیشه ای بنویسیم.
  • از آنجایی ک این حرکت یه حرکت فیزیکی بوده باعث جلب نظر مخاطب و متمرکز شدن او می شود.
  • در حین تدریس و یا سخنرانی علاوه بر یادداشت کردن کلمات کلیدی و نکات مهم بر روی تخته می توانیم آن را بر روی تخته بنویسیم.
  • این روش از بهترین روش ها برای جمع بندی محتوا و دریافت نکات و مفاهیم مهم و کلیدی است.
  • بینایی سه برابر بیشتر از شنیداری است.

روش های نوشتن روی تخته وایت برد

روش های نوشتن روی تخته وایت برد

از آنجایی که دربارۀ اهمیت نوشتن صحبت کرده ایم در ادامه لازم است تا به سوالاتی در این زمینه پاسخ دهیم.

اگر خوش خط نیستیم چه کار کنیم؟

نوشتن بر روی تخته وایت برد شیشه ای اگرچه بسیار حائز اهمیت است اما درست نوشتن یا با خطی خوانا نوشتن بیشتر از خوش خط نوشتن مهم است. زیرا با نوشتن نکته یا کلمات کلیدی بر روی تخته قرار است مفهومی را به مخاطب منتقل کنیم. برخی از افراد از خط خوبی برخوردار نیستند که می توانند این مهارت را با تمرین در خود تقویت کنند.

اما اگر زمان کافی برای یاد گرفتن این مهارت ندارید بهتر است از یکی از دانش آموزان، دانشجویان و یا مخاطبین خود بخواهید تا به پای تخته بیاید و شروع به نوشتن کند. با این روش هم می توانید رسم الخط زیبایی سر کلاس خود بر روی تخته داشته باشید هم به دلیل داشتن تعامل با مخاطب خود مورد توجه و محبت آن ها قرار خواهید گرفت.

روش رسم اشکال هندسی بر روی تخته وایت برد شیشه ای

کشیدن اشکال هندسی گاهی در برگه هم سخت است زمانی که بخواهیم آن را بر روی تخته سیاه، گلس برد و یا وایت برد رسم کنیم ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شویم و خطوط صاف یا منحنی های زیبایی نداشته باشیم به همین خاطر بهتر است پیش از کشیدن برای مثال خط صاف بر روی تخته یا بُرد خود دو نقطۀ آغاز و پایان در نظر بگیرید و بر روی تخته علامت بزنید و سپس آن دو را به یکدیگر متصل کنید.

اما برای کشیدن اشکال هندسی مانند دایره می توانید در کلاس های کوچ و کم جمعیت از بند کفش استفاده کنید و یا پیش از شروع کلاس آموزشی خود دایره و یا اشکال مد نظر خود را بر روی برگه ای چاپ کرده و با مگنت به تخته یا برد خود وصل کنید.

برای آنکه به هنگام نوشتن بر روی تخته نظر مخاطب را به نوشته و خود جلب کنید از روش های زیر استفاده کنید. برای مثال:

استفاده از رنگ های مختلف

از آنجایی که چشم پس از مدتی به رنگی عادت می کند و دیگر برای فرد جذابیت ندارد بهتر است تا به هنگام نوشتن یک مطلب بر روی تخته از رنگ های متنوع و مختلف استفاده کنید.

بر روی تخته وایت برد شیشه ای تا چه اندازه باید بزرگ نوشت؟

بهترین روش دریافت پاسخ این سوال این است که پیش از شروع کلاس و یا سمینار خود به انتهای کلاس و یا سالن رفته و سعی کنید نوشته خود را بخوانید اگر نتوانستید نوشته را بخوانی بهتر است تا قدری درشت تر بر روی تخته بنویسید.

پس از نوشتن مقابل نوشته ها نایستید

تخته وایت برد

برخی از اساتید به اشتباه پس از نوشتن مطالب بر روی تخت مقابل تخته می ایستند و مانع از خواندن مخاطبین می شوند در نتیجه حواس مخاطب سر جلسه پرت شده و کلاس دچار همهمه می شود.

اگر در نوشتن و املای کلمه ای مشکل دارید بهتر است با زبان طنز از مخاطب خود در مورد آن سوال کنید.

نوع دست گرفتن ماژیک و یا گچ به هنگام نوشتن بسیار مهم است

باید بدانید که مارکر را باید هنگام نوشتن روی تخته دقیقا مثل قلم دست بگیرید تا بتوانید به راحتی بر روی تخته بنویسید. درست نگرفتن ماژیک در دستتان باعث ناخوانا شدن دست خط تان خواهد شد.

یا بنویسید یا صحبت کنید!

این نکته بسیار مهم است که بدانید یا بنویسید یا صحبت کنید. اگر موقع صحبت کردن بنویسید مخاطب به نوشتۀ شما دقت نخواهد کرد و توجهش به شما جلب نخواهد شد.

به همین دلیل بهترین امر در این رابطه این است:

به هنگام نوشتن بر روی تخته سکوت کنید تا نظر مخاطب به نوشتۀ شما بر روی تخته جلب شود.

نتیجه گیری

نوشتن بر روی تخته وایت برد و تخته وایت برد شیشه ای یکی از مهارت هایی است که سخنوران، معلمین و اساتید پیش از شروع کلاس باید آن را در نظر بگیرند زیرا نوشتن بر روی تخته یکی از مهارت هایی است که افراد باید آن را یاد گرفته زیرا تأثیر بسزایی نوشتن بر روی تخته بر یادگیری دارد و می تواند ذهن مخاطب را با موضوع درگیر کند.

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *