آدرس ما

تهران، خیابان شهید باهنر، بعد از کاخ نیاوران، میدان نیاوران، خ شهید جبلی، خ شهید ملاحسینی، پلاک 23، واحد 2

تاثیر رنگ و میزان یادگیری با استفاده از وایت بردهای شیشه ای

از چند دانشجو خواستند که روبروی کامپیوتر بنشینند و کارهایی را بر روی صفحه مانیتور انجام دهند. بر اساس نتایج تحقیق، آزمایش شوندگان کلماتی را که بر روی یک صفحه قرمز نوشته شده، بهتر حفظ می کردند و یا می توانستند با استفاده از آجرهای کوچک روی یک محیط قرمز، خانه های بهتری بسازند. اما همین افراد در قالب یک محیط آبی رنگ، استفاده های جالب تر و خلاقانه تری از لوازم ساده مثل کاغذ گیره و … داشتند.
این تحقیق در حوزه تبلیغات تجاری نیز انجام گرفت. در ادامه از دانشجویان پرسیده شد که چه نوع کالایی را بیشتر می پسندند. به عنوان مثال تمامی دانشجویان از میان چند نمونه خمیردندان، خمیردندانی را پسندیدند که جلوگیری از کرم خوردگی دندان را با رنگ قرمز نشان داده بود. این مسأله نشان می دهد که قرمز به صورت ناخودآگاه، حس هشدار نسبت به یک خطر احتمالی را در فرد ایجاد می کند.
از سوی دیگر در میان چند پوستر شرکت های مسافرتی، دانشجویان تصاویری را که در پس زمینه آبی قرار داشتند، به لحاظ عکاسی، خلاقانه تر ارزیابی کردند و به هیچ عنوان توجهی به تأثیر تنظیم لنز دوربین عکاسی نداشتند.
به گفته دانشمندان همه ما از کودکی رنگ قرمز را به عنوان علامت خطر شناخته ایم. بنابراین می توان از رنگ قرمز برای به خاطر سپردن مسائل مهم و جزئی مانند یادگیری کلمات جدید در یک زبان خارجی و … استفاده کرد.
از سوی دیگر چون رنگ آبی تداعی گر آسمان، آزادی و آرامش است، ذهن انسان را بیشتر به سمت اکتشاف سوق میدهد. به همین علت، رنگ آبی موجب خلاقیت بیشتر در ذهن می شود.

روانشناسی رنگ ها

در ادامه به بررسی ویژگی های افرادی که رنگ های رایج وایت برد های شیشه ای را انتخاب می کنند می پردازیم.

سیاه

مقتدر، عجول در آرزوی تناسب اندام؛ سیاه رنگ قدرت و اقتدار است؛ رنگی که فرهیخته‌ها و آدم‌های محکم سراغش می‌روند؛‌ این رنگ می‌تواند نماد هوش هم باشد، پس احتمالا به همین دلیل است که اغلب لباس‌های فارغ‌التحصیلی سیاه‌رنگ هستند. اما از سوی دیگر، سیاه رنگ مرگ و عزاداری است و باید گفت که این سیاه‌پوشان مقتدر و جدی را نمی‌توان آدم‌های شادی به حساب آورد.

خاکستری

فرهیخته و با کمالات با اعتماد به نفس عاشق نوستالژی، خاکستری دوست‌ها، گروه دیگری از روشنفکر‌ها هستند؛ روشنفکر‌های با اعتماد به نفسی که کمی بیشتر از دیگران در دنیای خود غرق هستند و با عقاید‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند.آن‌ها عاشق یاد گرفتن هستند و اجازه هم نمی‌دهند که کسی به عقاید محکمشان حمله کند؛ خاکستری‌پوش‌ها همیشه کمی بیشتر از سن واقعی‌شان می‌دانند و به آن سبک زندگی می‌کنند.

سفید

روشنفکر مرتب و تمیز ساده؛ سفیدپوش‌ها اهل معنویت هستند. آن‌ها دوست دارند زندگی‌شان را با صداقت و سادگی پیش ببرند و در آرزوی یک دنیای بی‌عیب و نقص و سرشار از مهربانی هستند.آن‌ها آدم‌های دقیق و مرتبی هستند که حتی نمی‌گذارند یک لکه کوچک، سفیدی دنیایشان را آلوده کند. این افراد دنیای ذهنی جالب و قابل احترامی دارند و به عقاید دیگران هم احترام می‌گذارند.

قرمز

پر از انرژی، حساس؛ می‌خواهید آدم‌های دور و برتان را هیجان‌دزه کنید و توجه‌ها را به خود جلب کنید؟ پس قرمز بپوشید! به همین دلیل است که رنگ چراغ توقف راهنمایی، قرمز است، چون هیچ رنگی به اندازه سرخ نمی‌تواند چشم‌ها را به خود متوجه کند. این رنگ سرشار از انرژی، سمبل زندگی است. اما با تمام خوبی‌هایش، کمی خشم را هم در خود دارد. پس اگر می‌خواهید یک پرانرژی مهربان باشید، زیاد سراغش نروید.

زرد

پرانرژی اهل تمرکز راحت و شوخ‌ طبع؛ زرد رنگ شادی است؛ رنگی که روانشناسان توصیه می‌کنند افراد افسرده خود را با آن درمان کنند. البته این رنگ پر از هیجان و حرکت هم هست و به همین دلیل نباید اتاق کودکان بیش‌فعال را غرق در آن کرد؛ زردپوش‌ها آدم‌های خلاقی هستند؛ آن‌ها قدر زندگی را خوب می‌دانند و آدم‌های اجتماعی‌ به شمار می‌آیند.

سبز

دوست همه، آرام، اما پرانرژی، ثروتمند؛ پول و طبیعت، ۲ عنصر اصلی‌ ای که اداره جهان را برعهده دارد، در این رنگ نهفته است. سبک آرامش سبزپوشان کمی با آبی‌پوشان فرق می‌کند. آن‌ها آرامشی همراه با سخاوت و دلبازی دارند و خیلی راحت می‌توانند غصه ‌هایتان را از شما بگیرند. سبزپوش‌ها زندگی متعادلی دارند و هرگز با افراط و تفریط، آرامش خود و دیگران را برهم نمی‌زنند.

آبی

دل دریایی، وفادار و اهل سازش و با طراوت؛ آسمان، دریا، آب. هرچه این رنگ را در خود دارد، سرشار از آرامش است و به همین دلیل آبی‌پسندان هم آدم‌های آرامی هستند؛ البته در بعضی موارد، آن‌ها از فرط آرامش به آدم‌هایی سرد شبیه می‌شوند.
محققان می‌گویند که آدم‌ها وقتی آبی می‌پوشند، فعال‌تر و خلاق‌تر می‌شوند؛ شما می‌توانید به یک آبی‌پوش اعتماد کنید و به چنین آدم متینی، نه‌تنها در کار بلکه در زندگی‌تان هم تکیه کنید.

بنفش

اهل تجملات بی‌خیال پول فرهیخته و رمانتیک؛ بنفش را فرهیخته‌ها می‌پوشند، زیرا رنگ عقل و خرد است. آن‌ها آدم‌های خوش‌قول و وفاداری هستند که با کمک توانایی‌های‌شان می‌توانند زندگی مرفهی را برای خود رقم بزنند. بنفش‌پوش‌ها آدم‌هایی عاطفی هستند و به جزئیات زندگی اهمیت زیادی می‌دهند؛ گفتیم که آن‌ها در کسب درآمد مشکلی ندارند و باید بگوییم که عاشق تجملات و زندگی لوکس هستند.

قهوه‌ای

سفت و سخت قابل اعتماد اصیل و با ثبات؛ قهوه‌ای‌پوش‌ها آدم‌های مقتدر و باثباتی هستند که می‌توانند برای کوچک‌ترین بخش‌های زندگی‌شان برنامه‌ریزی کنند.

روانشناسی رنگها در یک نگاه:

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *