از مهارت هاي رهبري: بخش دوم”پیشنهاد های مفید برای افزایش انگیزه”

 

در بخش قبلی به بررسی مفهوم انگیزه و شرایط آن در پیرامون و محیط کار برای افراد مختلف پرداختیم حال در این بخش به چگونگی ایجاد انگیزه ای بالا می پردازیم.

چند پیشنهاد مفید وجود دارد که تضمین می کند انگیزه در بخش شما بالاست. شما می توانید محیطی را ایجاد کنید که انگیزه­ی درونی را حقیقتی در زندگی کارمندان تان می کند.

  • انتظاراتی بالا با اهدافی کاملا معلوم مشخص کنید.

زمانی که از مردم می پرسید، “به کدام دستاوردتان بیش از همه افتخار می کنید؟”، اکثر افراد دستاوردی را توصیف می کنند که نیاز به تلاش جدی برای انجامش است. بسیاری از مدیران گمان می کنند که هل دادن کارمندان معمولی به سمت موفقیت های بالاتر، نیاز به تلاش زیادی دارد. بدون شک نیاز به تلاشی فوق العاده دارد. اما اگر به کارمندان معمولی یا ضعیف اجازه دهیم که در سطح فعلی شان بمانند، این مشکل پیش می آید که چرخه­ی انگیزه ی پایین ،همچنان ادامه می یابد. هیچ چیز انگیزه آوری در رابطه با عملکرد متوسط وجود ندارد. تعیین استانداردهای بالاتر و سپس ملزم کردن کارمندان به آنها، دل و جرات می خواهد. همان طور که کارمندان، خود را برای برآوردن استانداردهای جدید بالا می شکند، احساس انگیزه­ی بیشتردر نیروی کاری به وجود می آید.

  • از افراد به خاطر برآوردن انتظارات بالا قدردانی کنید.

اگر شما استانداردهای بالایی برای کارمندان مشخص کنید، باید زمانی که موفقیتی حاصل می شود، موفقیت را جشن بگیرید و قدردان آن باشید. یکی از بزرگترین شکایات کارمندان این است که آنها برای تحویل کار در موعد مقرر سخت تلاش می کنند، اما هیچ کس از تلاش فوق العاده­ی آنها قدردانی نمی کند. همان طور که افراد را به خاطر موفقیت شان تحسین می کنید و پاداش می دهید، باید مطمئن شوید که پاداش های اعطایی برای دریافت کنندگان مهم هستند.

  •  از کارمندان زیاد تمجید و قدردانی کنید.

این جمله خیلی آسان به نظر می رسد اما در عین حال اعمال آن بر مبنایی استوار بسیار دشوار است. پیدا کردن کارهایی که انجامشان با اهمیت تر به نظر می رسد، آسان است، مانند جریان نقدی، حل مشکل مشتری، پاسخ دادن به سوال کارمند، یا تکمیل یک گزارش. اما، اگر زمانی را برای تحسین و قدردانی از کارمندان تان نگذارید، انگیزه و روحیه رو به افول خواهند گذاشت. در نتیجه، کارهای بیشتری باید انجام دهید!

  •  “تصویر بزرگ” را توضیح دهید.

مردم زمانی با انگیزه می شوند که احساس کنند مشارکت مهمی در سازمان دارند. کارمندان در بسیاری از مواقع نمی فهمند که حقیقتا مشارکت آنها چقدر مهم است. یکی از راه­های نشان دادن مشارکت کارمند این است که بپرسیم، چه اتفاقی می افتد اگر کارمند کارش را انجام ندهد؟ اغلب، زمانی که کارمند کارش را درست انجام نمی دهد، تاثیر منفی ای بر فرد دیگر دارد. آن فرد دیگر معمولا کارمند، بخش، یا مشتری ای دیگر است. شما باید نشان دهید که چگونه مشارکت هر کارمند با هدف کلی سازمان در ارتباط است.

  • نیازها و اهداف کارمندان تان را مشخص کنید.

چیزهای گوناگون باعت برانگیختن افراد گوناگون می شود. اگر شما می خواهید به طور موفقیت آمیزی در کارمندان تان انگیزه ایجاد کنید، باید بفهمید که چه چیز در هر کارمند ایجاد انگیزه می کند. کارمندان ممکن است با چالش قدردانی، ترفيع­ها، مسئولیت، با یادگیری چیزی جدید باانگیزه شوند. زمانی که مشخص کردید چه چیز در کارمندان تان ایجاد انگیزه می کند، باید آن نیازها و اهداف فرد را با نیازها و اهداف خودتان، و سپس نیازها و اهداف سازمان یکی کنید.

  •  در خود و دیگران عزت نفس ایجاد کنید.

افراد دارای عزت نفس بالا، با انگیزه تر و پربازده تر هستند. زمانی که به چالش کشیده می شویم و به موفقیتی می رسیم، بهترین احساس را نسبت به خود داریم. این بدان معناست که شما دايما باید اهدافی برای خود تعیین کنید. کارمندان تان را در روند تعیین هدف درگیر کنید.اهداف اصلی و مهم هر بخش را میتوانید بر روی یک وایت برد در محیط کارکنانتان قرار دهیم تا به آنها یادآور شوید که برای چه چیزی تلاش می کنند. سرپرستان باید به یاد داشته باشند که، تنها بنا بر موقعیت، رفتار و اعمال تان تاثیر زیادی بر نوع احساس کارمندان دارد. این مسئولیت را بپذیرید که به دیگران کمک کنید تا احساس عزت نفس بالایی داشته باشند. از جملات انگیزشی و مثبت استفاده کنید و آن را بر روی تخته وایت برد شیشه ای نصب شده در محیط کار کارکنانتان بنویسید.

  • در روند تعیین هدف، دیگران را دخیل کنید.

اگر مردم در تعیین اهدافی که عملکردشان را تحت تاثير قرار می دهد، دخیل نباشند، احتمال زیادی وجود دارد که متعهد به اهداف نشوند. کارمندان دوست ندارند که مدیر، بدون هیچ سوالی از اطلاعات آنها، اهدافی را تعیین کند که آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، و سپس آنها را موظف به دستیابی به آن اهداف کند. مشکل موجود در رابطه با هدفی که “هدفي ما” نیست، این است که اهمیت دستیابی به هدف را درک نمی کنیم. در نتیجه، یافتن انگیزه ای برای انجام وظیفه، سخت است. ما معمولا انرژی مان را روی سایر کارهایی می گذاریم که در نظرمان با اهمیت تر است. ما معمولا انرژی مان را برای اهداف خودمان می گذاریم.

  • نگرش فکری مثبتی ایجاد کنید. بودن در اطراف

فردی منفی، ایجاد انگیزه نمی کند. افراد منفی معمولا به جای این که انگیزه بدهند، انرژی آدم را از بین می برند. چنانچه نگرشی منفی دارید، احتمالا بازتابی از چشم انداز تان است. اگر امور بدتر می شود، چه چیز هیجان انگیز یا محرکی درباره­ی آینده­ای منفی وجود دارد؟ مثبت اندیش باشید – مردم به جای این که از شما دور شوند، به سمت شما جذب میشوند.

  • نگرش “آن مشکلی نیست” را در خود ایجاد کنید.

زمانی که همه چیز درست باشد، اداره­ی زندگی – یا کار – زیاد به مهارت فرد نیاز ندارد. اما زمانی که اوضاع درست نیست، فرد خاصی برای اداره­ی موفقیت آمیز شرایط لازم است. با ارزش ترین کارمندان، کسانی هستند که می توانند به مشکلات نگاه کنند و آنها را حل کنند. آنها می گویند، “ما مشکل داریم، اما آن مشکلی نیست”. لئو بوسکالیا، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، این مساله را به

بهترین وجه در این جمله می گوید:”موفق ترین افراد در زندگی کسانی هستند که بیشترین راه­های چاره­ی موفقیت آمیز را دارند”.

  •  الگوی سازنده ای باشید.

اگر می خواهید محرک خوبی باشید، باید با انگیزه باشید. شما نمی توانید از کارمندان تان بالاترین عملکرد را بخواهید در حالی که خود، تمایلی به سخت تلاش کردن ندارید. زمانی که افراد شاهد رغبت شما به داشتن تلاشی فوق العاده هستند، بیشتر راغبند که راه بیشتری بروند.

با آیتک برد همراه باشید

مهارت های رهبری

پیتر ب. استارک

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,